Veelgestelde vragen gezinnen

Wat kan een vrijwilliger voor mij doen? 
Je kunt met de vrijwilliger praten over je vragen of zorgen. Jullie denken dan samen na over oplossingen. De vrijwilliger herkent vaak wat jij meemaakt en denkt met je mee. Je kunt vragen stellen over bijvoorbeeld: eten, slapen, voeding, huilen, stress, schermtijd of hoe je aandacht kunt verdelen over je kinderen. Ook kun je samen iets leuks doen, zoals met je kind naar buiten gaan. 
Jij bepaalt wat jij nodig hebt.

Waar kan ik mij aanmelden? 
Je kunt je aanmelden bij de coördinator in jouw gemeente. Ga naar: Locaties - Home-Start (nl), vul je gemeente in en je ziet de contactgegevens. 
Aanmelden kan ook via WhatsApp of via het contactformulier op de website: Contact - Home-Start (nl).

Wanneer mag ik mij aanmelden bij Home-Start? 
Als je zwanger bent en je vindt het fijn om wat extra steun te krijgen, mag je je aanmelden. 
Ook als je al kinderen hebt en vragen hebt over de opvoeding of over jezelf als ouder, ben je welkom. Zeker als je weinig mensen in je omgeving hebt om mee te praten. 
Home-Start helpt om kleine problemen klein te houden. Dus ook als er nog niet veel aan de hand is, kun je je aanmelden. Twijfel je? Bel dan met de coördinator bij jou in de buurt.

Is het gratis? 
Ja, de hulp van Home-Start is gratis voor ouders.

Wat voor vrijwilligers hebben jullie? 
Onze vrijwilligers zijn ervaren in opvoeden en ouderschap. Zij willen andere (aanstaande) ouders graag helpen. 
Ze weten dat opvoeden niet altijd makkelijk is en dat het fijn is als er iemand is om mee te praten of om samen iets leuks te doen. 
De coördinator heeft altijd eerst een gesprek met de vrijwilliger. Daarna volgt een training van Home-Start. 
Ook moet elke vrijwilliger een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) hebben. Dit betekent dat de vrijwilliger niet in aanraking is geweest met justitie.

Hoe lang en hoe vaak krijg ik ondersteuning? 
De vrijwilliger komt meestal 2 tot 3 uur per week bij je thuis. 
Hoe lang je hulp krijgt, spreken jullie samen af. Het hangt af van jouw situatie en de tijd van de vrijwilliger. Alles wordt in overleg met jou gedaan.

Wat gebeurt er met mijn verhaal? Wordt er een verslag gemaakt? 
Alles wat je vertelt, blijft vertrouwelijk. 
Soms vraagt de vrijwilliger advies aan de coördinator. Dit doet ze altijd in overleg met jou. 
Als er zorgen zijn over veiligheid, wordt dit ook besproken met de coördinator. 
Home-Start volgt de meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling. 
Je gegevens worden niet gedeeld met andere organisaties of de gemeente. 
We houden ons aan de privacywet (AVG).

Hoe word ik gekoppeld aan een vrijwilliger? 
De coördinator komt eerst bij jou thuis om kennis te maken. Ze luistert naar wat jij nodig hebt. 
Daarna zoekt ze een vrijwilliger die goed bij jou past. 
De vrijwilliger hoort van tevoren iets over jou en je gezin. 
Daarna is er een koppelingsgesprek, samen met jou, de vrijwilliger en de coördinator. 
Na dit gesprek beslissen jullie of je verder wilt. Je hebt twee dagen bedenktijd.

Wat als het niet klikt met de vrijwilliger? 
De coördinator kent de vrijwilliger goed en probeert een goede match te maken. 
Maar soms is er toch geen klik. Dat kun je zeggen tegen de coördinator. 
Zij gaat dan met jou en de vrijwilliger in gesprek. Als het nodig is, stopt de koppeling. Dan wordt er gezocht naar een andere vrijwilliger.

Mag ik mezelf aanmelden of moet dit via een verwijzer? 
Je mag jezelf aanmelden. 
Maar aanmelden via een verwijzer, zoals een huisarts of wijkteam, kan ook. 
Een verwijzer meldt jou nooit aan zonder jouw toestemming.

Is er een wachtlijst? 
Dat hangt af van hoeveel vrijwilligers er beschikbaar zijn en wie bij jouw gezin past. 
Soms kun je snel starten, soms moet je even wachten. 
De coördinator houdt in dat geval contact met je.

Kan ik me aanmelden als Home-Start niet in mijn gemeente zit? 
Nee, dat kan helaas niet. 
Home-Start werkt alleen in gemeenten waar het programma actief is. 
We adviseren je dan om contact op te nemen met je gemeente. Misschien is er een andere vorm van hulp beschikbaar.