Hoe meld ik een gezin aan?
Aanmelden kan alleen wanneer de ouder toestemming heeft geven. De ondersteuning is vrijwillig. Het liefst willen we dan ook dat een ouder zichzelf aanmeldt. Maar soms vind een gezin het fijner wanneer jij, als verwijzer, de gegevens stuurt.
Aanmelden kan via het contactformulier Contact - Home-Start (nl). Deze wordt dan doorgestuurd naar de locatie in de gemeente waar het gezin woont.
Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de lokale coördinator. Ga hiervoor naar Locaties - Home-Start (nl) en vul de woonplaats in van het betreffende gezin. Op de pagina vind je de gegevens van de coördinator.
Wat zijn passende hulpvragen?
……
Het zijn vaak vragen die alle ouders hebben en horen bij ouderschap en opvoeden. De meeste ouders vinden gelukkig antwoord op hun vragen in hun eigen netwerk. Home-Start ondersteunt veel ouders die geen eigen of een klein netwerk hebben.
Home-Start werkt preventief. Hierdoor willen we voorkomen dat kleine problemen groter worden.
Welke vragen passen niet?
Wanneer er sprake is van complexe (opvoed)problematiek in het gezin zoals een onveilig opvoedklimaat, hechtingsproblematiek, ernstige psychische, psychiatrische en/of verslavingsproblematiek bij ouders en/of de kinderen.
Wanneer de ondersteuningsvragen van structurele aard zijn (bijv. LVB problematiek).
Wanneer je twijfelt, neem dan contact op met de lokale coördinator.
Blijf ik op de hoogte van hoe het gaat?
Zodra de ondersteuning vanuit Home-Start is gestart, wordt deze informatie met jou gedeeld, als het gezin hiervoor toestemming heeft gegeven. Tussentijds wordt door ons geen informatie gedeeld. Als je graag op de hoogte wilt blijven kan dit alleen met toestemming van en in het bijzijn van het gezin.
Wanneer blijkt dat Home-Start niet passend is voor het gezin, wordt dit besproken met het gezin en eventueel met jou en wordt gekeken naar andere mogelijkheden voor hulp aan het gezin.
Soms is er geen passende vrijwilliger. Dit wordt ook met jou en met het gezin besproken. Wanneer een gezin niet wil wachten, kan gekeken worden naar andere mogelijkheden voor hulp.
Wat zijn gebeurt er als een vrijwilliger zorgen heeft over het gezin?
Wanneer de vrijwilliger zich zorgen maakt en (opvoed)gedrag waarneemt dat schadelijk is voor het kind, zal zij dit melden bij de coördinator. Ook wanneer de ouders dit gedrag niet als een probleem bestempelen. De coördinator volgt de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling en zal met het gezin in gesprek gaan en eventueel verdere stappen ondernemen.
Is het gratis?
De ondersteuning is voor het gezin gratis.
Hoe lang en hoe vaak is de ondersteuning?
De vrijwilliger ondersteunt 1 – 1,5 jaar wekelijks een gezin. Dit is maatwerk en afhankelijk van de ondersteuningsvraag. In principe gaat de vrijwilliger iedere week een dagdeel naar het gezin. Alles gaat in overleg met de vrijwilliger en het gezin.
Wie zijn jullie vrijwilligers?
De achtergrond van de vrijwilligers is heel divers. Wel hebben ze allemaal ervaring met het werken met ouders/kinderen. Ze herkennen en erkennen dat opvoeden moeilijk kan zijn. Alle vrijwilligers hebben een geldige Verklaring Omtrent Gedrag.
Hoe worden de vrijwilligers begeleid?
De coördinator houdt een uitvoerig intakegesprek met een potentiële vrijwilliger om te beoordelen of iemand geschikt is. Hierna volgt de vrijwilliger een voorbereidingscursus. Deze bestaat uit een e-learning, een aantal dagdelen live training en vervolgtrainingen nadat de vrijwilliger is gekoppeld aan een gezin.
Belangrijk is dat er een ‘click’ is tussen de vrijwilliger en het gezin. Bij de koppeling houdt de coördinator zoveel mogelijk rekening met de wensen van het gezin en van de vrijwilliger.
Regelmatig worden er evaluatiegesprekken gevoerd met het gezin en de vrijwilliger. Indien gewenst en met toestemming van het gezin kan de verwijzer hierbij aanwezig zijn.