Hoe kan ik me aanmelden?
Ga naar de website en ga naar het contactformulier. Hier vul je je gegevens in. Deze wordt doorgestuurd naar de locatie in de gemeente waar je woont. De lokale coördinator neemt contact met je op om een afspraak te plannen.
Ook kun je rechtstreeks contact opnemen met de coördinator van jouw woonplaats. Ga hiervoor naar Locaties - Home-Start (nl) en vul je woonplaats in. Daar staan de gegevens van de lokale coördinator.
De coördinator neemt contact op om een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek vertelt zij meer over Home-Start en gaat ze met je in gesprek over je ervaringen en motivatie.
Wat houdt het in om vrijwilliger te zijn bij Home-Start?
Als vrijwilliger bezoek je, in principe eens per week een dagdeel, een gezin thuis waarvan de ouder vragen heeft over ouderschap en/of opvoeden. Je biedt een luisterend oor, denkt mee vanuit je eigen ervaring, geeft wat praktische hulp, onderneemt activiteiten met het gezin etc. De ouder geeft aan waaraan behoefte is. Dit kan per keer verschillen.
Praktische hulp kan zijn dat je structuur aanbrengt in het gezinsleven, dat je samen boodschappen doet of een wasje vouwt, dat je helpt bij het organiseren van het huishouden of dat je ondersteunt bij het contact met de kinderopvang of met school. Een vrijwilliger is geen huishoudelijke hulp of gratis oppas.
Heb je een opleiding nodig?
Als vrijwilliger bij Home-Start heb je geen opleiding nodig maar het is wel belangrijk dat je ervaring hebt met ouderschap en/of opvoeden. Voordat je start als vrijwilliger volg je een e-learning en twee dagdelen live training. Tijdens deze training leer je meer over de methodiek van Home-Start, over het omgaan met andere culturen, hoe je omgaat met vertrouwelijkheid en leer je andere vrijwilligers kennen.
Hoeveel tijd per week kost het mij? En kan ik ook 1x per 2 weken ingezet worden?
De tijdsinvestering is gemiddeld 2 à 3 uur per week, maar minder frequent afspreken kan ook, in overleg met jou en met het waaraan je wordt gekoppeld.
De coördinator blijft graag op de hoogte van de voortgang in het gezin. Daarom word je in ieder geval vier keer per jaar uitgenodigd voor een terugkombijeenkomst. Hier kun je ervaringen delen met andere vrijwilligers en je vragen stellen. Ook organiseert de coördinator soms bijeenkomsten met een thema die past bij jouw inzet als vrijwilliger bij Home-Start.
Daarnaast heeft de coördinator regelmatig telefonisch contact met je en zijn er evaluatiemomenten met jou, het gezin en de coördinator. Deze evaluaties worden vaak gepland tijdens jouw bezoekmoment.
Moet ik zelf (jonge) kinderen hebben als vrijwilliger van Home-Start?
Nee, je hoeft geen (jonge) kinderen te hebben. Wel moet je ervaring hebben met ouderschap en/of opvoeden. Dit kan doordat je zelf kinderen hebt of doordat je hebt gewerkt met ouders/kinderen/gezinnen.
Moet ik een auto tot mijn beschikking hebben?
In principe niet. We proberen altijd een match te maken tussen een vrijwilliger en gezin die een beetje bij elkaar in de buurt wonen. Soms is te dichtbij ook niet fijn omdat de kans dan groter is dat je elkaar ook op andere plekken tegenkomt. Niet iedereen vindt dit prettig, maar soms vindt zowel het gezin als de vrijwilliger dit juist geen probleem. Dit wordt besproken met de vrijwilliger tijdens het intakegesprek. Je mag zelf je wensen hierin aangeven en daar wordt rekening mee gehouden. Ook met het gezin wordt dit besproken.
Krijg ik een vergoeding?
Het uitgangspunt van Home-Start is dat je inzetten voor een ander geen geld hoeft te kosten. Alle werkelijk gemaakte en aangetoonde kosten worden vergoed.
Krijg ik begeleiding?
Ja, er is altijd een coördinator waar je op terug kunt vallen. Zij geeft de training wanneer je begint, koppelt je aan een gezin en houdt contact gedurende de tijd dat je bij het gezin komt.
Wat als ik zorgen heb over het gezin?
Bij zorgen over het gezin neem je direct contact op met de coördinator, ook wanneer de ouders het gedrag niet als een probleem bestempelen. De coördinator volgt de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling en zal met het gezin in gesprek gaan en eventueel verdere stappen ondernemen.
Wat voor type vrijwilligers hebben jullie?
Dit is een moeilijke vraag. Iedereen kan vrijwilliger worden bij Home-Start als je ervaring hebt met ouderschap en/of opvoeden. De vrijwilligers zijn heel divers: verschillende leeftijden, verschillende culturen, verschillend opleidingsniveau, verschil in levensbeschouwing, etc.
Wel wordt vooraf een Verklaring Omtrent Gedrag gevraagd. Deze VOG wordt afgegeven door het ministerie van Veiligheid en Justitie, als blijkt dat je in het verleden niet in aanraking bent geweest met justitie. Home-Start vraagt de VOG voor je aan, hier zijn geen kosten aan verbonden.
Wat voor soort gezinnen maken gebruik van Home-Start?
Dit is heel verschillend. In principe kunnen alle gezinnen ondersteuning krijgen van Home-Start. Je kunt iemand ondersteunen die zwanger is, iemand met jonge kinderen of juist met oudere kinderen. Gezinnen die bij Home-Start komen hebben vragen over de opvoeding en het (aanstaande) ouderschap en hebben vaak geen of een klein netwerk.
Soms zijn de problemen binnen een gezin te zwaar of is er structureel ondersteuning nodig. Deze vragen passen niet bij vrijwilligerswerk. De coördinator bespreekt dit met het gezin en gaat, samen met de ouder, op zoek naar andere passende hulp.
Welke hulpvragen stellen gezinnen aan een Home-Start vrijwilliger?
…..
Het zijn vaak vragen die alle ouders hebben en horen bij ouderschap en opvoeden. De meeste ouders vinden antwoord op hun vragen in hun eigen netwerk. Home-Start ondersteunt veel ouders die geen eigen of een klein netwerk hebben.
Kan ik wel op vakantie gaan? Of moet ik altijd beschikbaar zijn?
Zeker kun je op vakantie. Het is vrijwilligerswerk. Wel is het fijn dat je vakanties en afwezigheid goed communiceert met het gezin waaraan je bent gekoppeld. Tijdens een vakantie kan een gezin altijd met vragen terecht bij de coördinator.
Hoe lang ondersteun ik een gezin?
Dit is afhankelijk van de vraag van het gezin. Een koppeling duurt gemiddeld 10 maanden. Alles gaat in overleg met jou en het gezin. In principe bieden we ondersteuning tot maximaal 1,5 jaar. Soms ontstaat er een nieuwe situatie of is er een andere reden waarom vrijwilliger en gezin aangeven de koppeling nog niet af te sluiten.
Mag ik ook voorkeur aangeven? Bijvoorbeeld zwangeren, ouders met jonge kinderen, ouders met pubers, gezinnen met een andere culturele afkomst?
Ja, dit mag zeker. We vinden het belangrijk dat jij als vrijwilliger met plezier je werk doet en gekoppeld wordt aan een gezin waar je veel voor kunt betekenen. Het koppelingsproces gebeurt heel zorgvuldig, er wordt goed gekeken naar zowel de wensen en behoeften van het gezin als naar die van de vrijwilliger. Als bij het koppelingsgesprek blijkt dat er geen klik is met het gezin, mag je dit altijd aangeven bij de coördinator. Het allerbelangrijkste bij een koppeling is dat er een goede match is. En zowel gezin als vrijwilliger energie krijgen van de ontmoetingen.