Onderzoek door de Universiteit van Amsterdam naar de werkzame factoren van Home-Start. Ouders vinden het contact met de vrijwilliger positief, het geeft meer zelfvertrouwen en rust.
De Universiteit van Amsterdam heeft een onderzoek uitgevoerd naar de werkzame factoren in Home-Start. Hierin zijn de ervaringen van ouders, kinderen en vrijwilligers meegenomen. Het doel van het onderzoek was de werkzame elementen in kaart te brengen, de vrijwilligers beter te ondersteunen en de impact van Home-Start te meten. Voor het onderzoek zijn 10 ouders geïnterviewd, 11 vrijwilligers en 3 kinderen. Ook hebben 38 coördinatoren van Home-Start een vragenlijst ingevuld.
Bij de interviews over de werkzame elementen in Home-Start is vooral aandacht geweest voor de vier uitgangspunten van Home-Start: vraaggericht, gelijkwaardigheid en vertrouwen, empowerment en, tijd en aandacht. Belangrijke resultaten:
Een ouder: “het is niet zo dat de vrijwilliger iets opdringt, het is heel laagdrempelig. Dat vind ik heerlijk.”
De vrijwilligers waarderen de vrijheid en het vertrouwen dat ze vanuit Home-Start krijgen, bijvoorbeeld m.b.t. de invulling van het traject en de afwezigheid van zware administratie. Ze vinden het fijn om deel uit te maken van een organisatie. Dit brengt collega’s en gezelligheid met zich mee, en geeft het gevoel ergens bij te horen.
Een vrijwilliger: “elke keer als ik mijn coördinator spreek, dan zegt ze iets: dan denk ik oh, dat is wel een goeie, had ik niet aan gedacht.”
Ook naar de impact van Home-Start is gevraagd. Voor veel ouders is het contact met de vrijwilliger een positieve ervaring. Ze ervaren een steuntje in de rug en ontvangen praktische hulp. De ouder-kindrelatie verbetert en ook de opvoedvaardigheden. Dit geeft meer zelfvertrouwen en de ouders ervaren meer rust.
Een vader: “rust en regelmaat. Vooral rust. Dus toen het goed met mij ging, ging het ook goed met mijn zoon.”
Volgens de coördinatoren is het voor een goede match nodig dat de vrijwilliger en het gezin elkaar goed leren kennen, dat er ook na de koppeling contact blijft met de coördinator en dat er rekening wordt gehouden met overeenkomsten en persoonlijkheden van vrijwilliger en ouder. Het gebeurt ook dat een match mislukt omdat er geen klik is of omdat er verschillende verwachtingen zijn. En soms zijn er helaas ook te weinig vrijwilligers om aan de vraag te voldoen of zijn er andere praktische redenen waarom een match niet lukt.
Lees alle resultaten in de Factsheet wat werkt in Home Start
Nieuws
Interview coördinator Home-Start Zwolle
Interview vrijwilliger Home-Start
Paper over Home-Start in de 1ste 1000 dagen gepubliceerd in Infant Mental Health Journal
''Ze was een engel op het juiste moment'' - Het verhaal van Afrah
Een Kansrijke Home-Start